proxi
utskriftsversion
Öppet
Lokalen är för tillfället


Allmänt
Nyheter (Arkiv)
Introduktion
Medlemskap
Vägbeskrivning
Öppettider
Galleri
Sponsring
Kontakta oss

Aktiviteter
Data
Datorspel
Rollspel
Lajv
Figurspel
Brädspel
Kortspel

Utbildning

Bokningar

Föreningar
Proxxi/GAM
Ix

Genesis
KAST
SLUG
Terrapico
Världssmedjan
MAGI workshop: Introduktion till programmering med C++

Datorföreningen Proxxi har inom datorprojeket MAGI en uppsjö av kurser, föredrag och workshops.

C++ är ett av de största programmeringsspråken med en gedigen samling av verktyg samt referenslitteratur. Språket är kraftfullt och snabbt men långt ifrån enkelt att lära sig på egen hand. Ett problem man stöter på är att kodexempel man finner är ebarmligt tråkiga program eller egentligen avsedda att demonstrera något annat som t.ex.grafik. Datorföreningen Proxxis lösning på problemet är att till MAGI projektets workskops om C++ utgå från en programskellett för ett textspel och utifrån detta demonstrera och diskutera koncepten inom C++.

Workshoppen kommer bestå av genomgång på projektor samt programmerande av tillägg till det från början ganska enkla textspelet. Tilläggen kommer sedan att provkompileras och förhoppningsvis kunna demonstreras tillsammans med varandra via projektorn.

Workshoppen planeras och leds av Per-Anders Staav som läser på KTH. Han har programmerat c++ under många år, jobbat som övningsassistent på KTH inom bland annat c-programmering samt gör för tillfället examensarbete inom området datalogi, Språkteknologi.

Ämnen för workshoppen: *c programmering Grundläggande c kodning *c++ programering Grundläggande c++ kodning *Minneshantering Varför är minnesläckor ett problem? Vad innebär buffer overrun? Varför exceptions gör det svårt att designa c++ program som inte läcker minne Vad kan man göra åt saken? *Arv och objektorientering Idén bakom objektorientering Kan arv förenkla designen av hur olika typer av föremål samverkar? *Templates Vad är templates? Kan templates låta oss återanvända koden mellan objekt av olika sorter? Varför är det ett problem att virtual templates inte finns för spel? *STL Idén bakom STL Varför STL kanske ofta känns mer som fiende istället för vän till programmeraren Irriterande saker med STL när man försöker implementera en spelvärld Vad för problem kan STL lösa för oss?

När: torsdagen 7 och 14 decemeber klockan 19.

Förkunskapar...inga hårda krav. Tror du att du får ut något av att delta har du säkert rätt.

Utskriftsversion



© 2001-2010 Proxxi